reklama

Slováci zapletení v sobášnych podvodoch v Anglicku

Aj by som sa zasmiala. Asi by som sa aj zasmiala nad vynaliezavosťou našich Rómov, keby som si tento článok prečítala v novinách doma na Slovensku. Nečítam noviny, nazerám do policajnej správy. Probačná úradníčka mi predkladá správu prokuratúry. „Väzenie vás neminie. Som veľmi prekvapená, že váš právnik vám to otvorene nevysvetlil. Ide o veľmi závažný trestný čin. Ste obžalovaná v troch bodoch. Bigamia, napomáhanie nelegálnej imigrácii a falšovanie dokumentov."

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vbieham do budovy probačného úradu v jednej z mestských častí Manchestru. Vo vestibule ma víta známa tvar mladej ženy. Poznáme sa z tehotenskej poradne. Ak si dobre spomínam bola som pre ňu tlmočiť dvakrát. Pred sebou hojdá kočár, chlapček má tri mesiace. Som rada, že jej všetko dobre dopadlo, je tak mladá. Sedí pri nej pani v stredných rokoch. Pýtam sa, pre koho je dnešné stretnutie určené. Mladá mamička mi vysvetlí, že pre jej mamu. 

„Viete dobre po anglicky," spýta sa ma nervózne pani v stredných rokoch. Tak to tu ešte nebolo, pomyslím si. Usmejem sa na jej dcéru, hodím plecami. „Však hádam aj áno." „Toto je veľmi dôležité stretnutie pre mňa. Viete dobre po anglicky," dopytuje sa pani. „Necháme sa prekvapiť," odpovedám bez úsmevu. Vo dverách sa objaví probačná úradníčka a pozýva nás sadnúť si do miestnosti. Obe ženy ma váhavo nasledujú, snažia sa do malej miestnosti vtesnať kočár. Úradníčka zdvihne obočie a veľmi taktne upozorňuje, že „toto" nie je najlepšie miesto pre bábätko. Po krátkej konverzácii mladá žena neochotne odchádza zanechávajúc za sebou čoraz nervóznejšiu mamu. Prisúvame si stoličky k stolu, ja sa snažím tú svoju umiestniť čo najviac do stredu medzi obe ženy. Detail, ktorým obom stranám naznačujem svoju nestrannosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úradníčka otvára spis a začne žene vysvetľovať, akým spôsobom pripraví pre súd svoju správu. V prvej časti bude chcieť od páchateľky počuť jej verziu okolností trestného činu, v druhej časti sa bude venovať jej osobným okolnostiam, v tretej časti sa bude snažiť odhadnúť riziko zopakovania trestného činu u páchateľky a štvrtú časť správy bude tvoriť záver, v ktorom pre súd, okrem iného, navrhne najvhodnejší trest. Pani prikývne na znak porozumenia, po lícach sa jej kotúľajú slzy. Nakloní sa ku mne a začne rozprávať. Rozbehne sa príbeh ženy, ktorá sa kedysi v lete 2009 ocitla v zúfalej finančnej situácii. Príbeh jednoduchej ženy, ktorá sa neprimerane zadĺžila, ktorej mladučká dcéra otehotnela v najhoršej možnej chvíli, ženy, ktorej exekútori klopali denne na dvere. „Známi mi radili. Vraveli, že to bude v pohode, že nikto na nič nepríde. Ten chlapík ma prišiel prehovárať viackrát. Bála som sa. Aj pred Bohom. Však som bola stále vydatá, aj keď s mužom už roky nežijeme. Ale keď tie peniaze som tak veľmi potrebovala." 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Precitol ma pocit déj vu. Pre pár týždňami som sedela v miestnosti iného probačného úradu v inej mestskej časti Manchestru. Stretnutie prebiehalo pomocou videohovoru, keďže páchateľka sa v tom čase nachádzala vo väzení v Londýne. Drobná pani, tiež v stredných rokoch, žmolila v rukách utierku, pretože práve skončila prácu v kuchyni. Po lícach jej tiekli slzy, probačný úradník sa dožadoval svojich odpovedí. „Rozumiem tomu, že ste sa ocitli v ťažkej finančnej situácii, ale museli ste vedieť, že konáte protizákonne. Chápem, že máte tri deti, ktoré bolo treba nakŕmiť, ale museli ste vedieť, že sa dopúšťate bigamie. Rozumiem, že ste v minulosti neboli trestaná, ale museli ste vedieť...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 V mysli sa vraciam späť do miestnosti, sústreďujem sa na probačnú úradníčku, ktorá sa páchateľky pýta na finančnú odmenu. „Bolo mi sľúbených 1500 libier, ktoré dostanem pri odovzdaní pasu a iných potrebných papierov. Z toho som 700 libier hneď dala tomu chlapovi, čo to celé organizoval. Zvyšných 1500 som dostala po sobáši s tým černochom Abdulahom, či jak sa volal. Šak mu ani meno neviem," odpovedá páchateľka.

Niekto klope na dvere, upozorňuje nás, že o pár minút zatvárajú budovu. Rozhovor sa končí, vychádzame z miestnosti, pani sa ma pýta, či budem prítomna i na súde. Pýta sa ma na môj názor. Súhlasím s probačnou úradníčkou, že väzenie ju neminie. Vychádzame na ulicu, pani si potrebuje sadnúť. Usádzam ju na lavičku na autobusovej zastávke. Nechcem jej dávať zbytočné nádeje, neochotne sa rozhovorím o možnosti odsúdenia na podmienečný trest a nekonečné množstvo hodín verejno-prospešných prác. V prípade mimoriadne zhovievavého sudcu. V správe pripravenej prokuratúrou však sudca jasne vyjadril zámer väzenského trestu. To nespomeniem. Kto som ja, aby som predpovedala. Pani mi stisne ruku, lúčime sa. Som si istá, že ju nevidím naposledy. Za rohom mizne páchateľka. Či obeť. O pár dní možno už odsúdená. Neželá sa mi zasmiať sa nad vynaliezavosťou našich Rómov.

Kristína Šimonová

Kristína Šimonová

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bola som dlho preč, ale už som späť. Zoznam autorových rubrík:  Červená knižnicaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu